Wednesday, February 9, 2011

Mengatasi Stress

Salam semua..!


mari kita berbicara mengenai stress pula.. ramai kwn2 sy mengalami situasi cmni...biasa la manusia kan..??
kadang2 kita pun sama.. cuma setiap org ada kelebihan masing2 dan cara masing2.. Jadi jom kita kongsi bersama cara2 mengatasi stress.~~





Tekanan atau stress merupakan sebarang jenis perubahan yang menyebabkan rasa tegang fizikal, emosional dan psikologi. Ianya adalah biasa. Semua insan mengalami tekan yang berkaitan dengan kerja, keluarga, keputusan , masa depan, dll. Stress sering kali org menggapnya sbg suatu perkara yg buruk, ttp harus di ingat. kita mampun menanganinya dgn cara dan kaedah yg betol.


1. Pernafasan.

  • Pernafasan membawa banyak manfaat, termasuk mengoksigenkan darah yang membangunkan otak, melegakan otot dan menteramkan minda kita. Tarik nafas melalui lubang hidung secara perlahan-lahan dan kuat dan hembuskan nafas melalui lubang hidung secara perlahan-lahan dan penuh . Semasa menhadapi tekanan, pernafasan menjadi lemah dan pantas. Bernafas dengan kuat merupakan satu cara yang efektif untuk mengekekalkan keadaan tenang. Senaman pernafasan ialah berguna kerana ia boleh dibuat di mana- mana sahaja dan ia membawa kesan positif dengan serta merta. Kita hendaklah menjadikan senaman sebagai satu tabiat harian. ( JIKA NAFAS MULUT BERBAU.. itu akn memberi stress kpd org lain..hahaha )
2. Tafakur
  • Ini amat penting kerana kita harus mempunyai masa utk bersendirian apabila dlm keadaan stress, spya org lain tidak mnjadi mangse..huhu.. amik masa sejenak dan berfikir yg positif, kerana setiap masalah yg berlaku ada hikmah di sebaliknya..ingat Allah..beristifar byk2..selawat..InsyaAllah semuanya akn menjadi tenang.
3. Muzik
  • Terapi muzik mendatangkan banyak faedah kesihatan bagi mereka yang mengalami tekanan dan juga kesakitan yang teruk. Muzik yang sesuai boleh mengurangkan tekanan darah, melegakan badan dan mententeramkan minda anda. Anda perlu memilih muzik ringan dan yang anda sukai dan denganya setiap hari. ( Tringat kt member sy sorg ni..kalau stress je ajak kwn2 g KAROK...haha )
4. Bergelak ketawa / senyum
  • haa.. ini adlh ubat yg paling mujarab skali..kalau x caya cube lah... kalau mengalami masalah tekanan, lepak la ngn kwn2...borak2 benda yg kelakar ke..citer hal2 yg lama ke.. pasti akn mengukir senyuman di muke..huhu..xpu layan je citer kt youtube yg best2.. 
5. Sex
  • Mengikut psikologi, sex juga mampu mengatasi stress, kerana ia dlm melancarkan peredaran darah di dlm manusia dan mengurangkan tekanan darah tinggi...haaa.. apa lagi cuba lah..!! TAPI yg belum kawin tu, jgn nk TERJAH jeee... kawin la dlu..hehe,baru halal.. ;)
p/s : Harus di ingat, jika berasa sunyi,stress,mcm nk bunuh diri, ke apee keee.. ingat..!! Tuhan yg satu.. kerana Dia sntiasa ada bersama kita... ;D

2 comments: