Wednesday, December 7, 2011

Catatan Srikandi 5






Catatan Srikandi VI:  "Don't cry,Srikandi"








Malam semalam saya pengsan lagi.Sebelum itu saya terasa badan saya lemah tiba-tiba.Ketika pengsan,saya terasa seolah-olah di bawa ke satu pulau.Pulau itu seolah-olah tanpa penghuni.Kemudian ada suara riuh-rendah.Ada seseorang memegang kepala saya.Kemudian saya tersedar.Ramai pelajar Maahad mengelilingi saya.

Apabila sakit begini,ketika saya kecil,ibu saya selalu duduk di sisi saya sambil mengusap-ngusap kepala saya.Ibu saya yang menyuapkan makanan ke mulut saya.Selalunya ibu hanya memasak bubur nasi berlaukkan ikan bilis goreng.Tapi bubur itu benar-benar lazat bagi saya.Ibu akan menyuapkan bubur itu ke mulut saya.Adakalanya ibu membubuhkan sedikit kicap masin ke dalam bubur untuk membangkitkan selera saya.Sepanjang ibu menyuapkan makanan,bibirnya sentiasa senyum.Wajah ibu sungguh cantik.Dia berasa gembira melihat saya menelan bubur nasi perlahan-lahan. 

Apabila malam,badan saya semakin panas.Ibu akan duduk di sisi saya,sambil menuamkan dahi saya dengan air batu.Mulutnya terkumat-kamit membaca doa.Wajahnya saya lihat agak gelisah.Ayah pula jarang di rumah.Pekerjaannya sebagai konsultan sebuah firma terkenal memerlukannya banyak bekerja di luar kawasan.Kadang-kadang seminggu ayah tiada di rumah.

Ketika itulah,kira-kira tengah malam,saya terasa seperti ditindih sesuatu.Suasana bilik amat dingin.Ibu tidur di lantai,menemankan saya.Saya ingin bersuara,namun lidah saya kelu seribu bahasa.Kemudian saya mendengar suara,sayup-sayup kedengaran,

"Puteri jadi begini sebab ibu puteri langgar pantang"

Dada saya semakin berdebar."Dia tak nak ambil dari warisnya,jadi kami serahkan pada puteri sebagai anaknya"

Aku tak mahu...aku tak mahu,tiba-tiba hati kecil saya memberontak.

"Mayang Mengurai..ooo Mayang Mengurai...sayang seribu kali sayang"

Dada saya semakin sesak.Saya ingin bersuara namun suara saya seperti tertahan di dalam kerongkong.Tiba-tiba ibu terpacul di sisi.Wajahnya serius.Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu,kemudian menghembuskan ke ubun-ubun sampai ke kaki.Tidak lama kemudian saya dapat menggerakkan tubuh saya.Saya peluk ibu dan menangis.Ibu tersenyum dan mengusap kepala saya.Dia menenangkan saya berkali-kali.

"Tak ada apa sayang...benda tu dah pergi...pergi tidur ya!"

Saya kembali terbaring di atas katil.Saya peluk erat bantal busuk saya.Cahaya rembulan masuk ke dalam ruang bilik melalui kaca tingkap yang berwap dingin.Saya merenung bulan purnama.Tidak berapa lama kemudian saya pun tertidur.

Pagi esoknya,saya lihat ibu memunggah barang-barang di dalam rumah.Habis berselerak segala benda di tengah rumah,di dalam bilik terutamanya."Ibu cari apa?" saya bertanya.

Namun ibu diam sahaja.Saya pun masuk ke bilik.Saya mencapai sebuah buku dan membacanya sambil berbaring.Tidak berapa lama kemudian,saya terdengar bunyi tapak kaki di luar.Saya pun bergegas mengintai di celahan tingkap bilik yang terbuka sedikit.Saya lihat ibu berjalan ke arah belukar di kanan rumah dan menghilang.Saya perasan dia memegang sesuatu yang dibalut kain kuning.

Saya kenal barang yang dibalut kain kuning itu.Kalau tak silap saya,ia adalah sebilah keris purba pemberian datuk saya sebelah ibu.Datuk saya bernama Ngah Jabor,merupakan cucu seorang panglima jajahan Larut dan Matang.Saya rapat dengan datuk saya itu.Dia suka bercerita apabila kami berkunjung ke rumahnya.Salah satu cerita yang paling saya gemar ialah tentang sejarah Negeri Perak.Mungkin salah satu sebab saya menyukai sejarah ialah faktor datuk saya yang seorang ini.Pengetahuan sejarah tentang Negeri Perak sungguh luas.Apa yang dia ceritakan banyak selari dengan buku Cempakasari Negeri Perak yang saya baca kemudian hari.

Salah satu cerita yang agak menggerunkan saya ialah tradisi raja-raja Perak yang perlu mengunjungi 99 buah gua di sepanjang pantai negeri termasuk Beting Beras Basah yang terkenal itu.Raja akan menaiki kapal berserta berpuluh-puluh perahu hulubalang.Pada masa dahulu menurut datuk saya,raja mesti minum arak di setiap gua dan menyeru mambang di dalam gua.Saya kurang percaya cerita ini.Bagi saya,jika benar,mungkin terjadi pada zaman sebelum Islam atau awal Islam di mana masih berbekas amalan Hindu-Buddha atau animisme dalam masyarakat Melayu dahulukala.

Suatu ketika datuk saya itu memanggil saya duduk di sisinya."Cucu atuk ni nak dengar cerita tak?"

Sudah tentu saya mengangguk dengan gembira.Kemudian dia memulakan ceritanya.

"Dahulu negeri Perak ini adalah sebuah pulau.Penjaganya ialah Naga Kepala Tujuh"

"Betul ke tok?Naga tu duduk kat mana?"

"Ini cerita rakyat sahaja,naga tu duduk di dasar laut.Kononnya ketika bakal Sultan pertama Negeri Perak berlayar dari Melaka ke sini,naga ini pernah muncul lalu menjatuhkan mahkota raja ke dalam laut.Sebab itu raja kita tidak bermahkota" 

"Yang terselamat antaranya ialah pedang Curasimanjakini,tengkolok dan keris Taming Sari,ketika kejadian itu kononnya bahtera raja berhenti di sebuah beting pasir yang tiba-tiba muncul.Itulah Beting Beras Basah"

Hari ini saya mula terfikir,tradisi potoh naga berasal dari mana?Saya yakin dalam senarai barang kebesaran yang dibawa dari Melaka itu tidak termasuk potoh naga.Dan saya yakin potoh naga adalah asli alat kebesaran Negeri Perak.Mungkin dari kerajaan Gangga Negara,Beruas dan Manjung.

Dalam catatan lanjutan yang diterjemahkan dari makam Hatshepsut di Luxor,Mesir ada menceritakan secara terperinci kostum Raja Perahu,pemerintah Punt yang menyambut delegasi Mesir Purba yang diketuai oleh Nehesi,ketua delegasi Mesir.Raja Perahu memakai ikat kepala (saya kira tanjak),memakai senjata yang disisip di pinggang (saya berpendapat ia adalah keris) dan memakai gelang di lengan (ya,ini adalah potoh).Di dalam ukiran relief pada dinding yang menceritakan Raja Perahu dan isterinya,Hati tidak terpapar gelang potoh ini.Anehnya ia tercatat pada keterangan di dinding makam dalam hiroglif.Jadi jika ada raja di mana-mana di dunia ini yang ingin mengaku mewarisi Raja Punt yang digelar pemerintah "The Land of Gods",dia mesti mewarisi 3 eleman diraja;

1)tanjak atau ikat kepala,

2)senjata tersisip dipinggang dan,

2)gelang di lengan.


Anda boleh namakan siapa raja di dunia ini yang menepati 3 elemen Raja Punt ini?Raja Thai?Tidak,raja Thai dan Kemboja mempunyai mahkota bermuncung dan tidak memakai potoh.Raja Thai biasanya memegang pedang bukan senjata tersisip dipinggang.Raja China?Lagilah tidak.Maharaja China memakai jubah dan topi.Raja-raja Eropah?Tidak,mereka ada mahkota,tidak memakai potoh dan tiada pisau tersisip.Raja-raja Arab dan Parsi?Ok,ada suku-suku Arab yang mempunyai tradisi membawa senjata seperti pedang pendek dan disisipkan ke pinggang.Ikatan di kepala?Ya,orang Arab atau Afrika ada yang memakai ikat kepala,contoh yang paling popular ialah igal dan serban.Gelang di lengan?MEREKA 'TERKANTOI' DI SINI'.

Raja Arab dan Parsi tiada potoh.Begitu juga raja-raja Semit yang lain seperti Babilon,Chaldea,Assyria dan sebagainya.Mereka kekurangan salah satu 3 elemen itu atau kesemua sekali.

Montezuma raja Aztek?Raja Maya di Amerika Tengah?Tidak...tidak...tidak.Raja-raja di India?Tidak...tidak...tidak.

HANYA RAJA MELAYU SAHAJA YANG MEMPUNYAI CIRI-CIRI RAJA PUNT!

Terutamanya Sultan Perak dan Terengganu,setakat ini yang saya tahu ada tradisi memakai potoh naga semasa pertabalan.

Tiba-tiba saya teringatkan Nari,si gadis Kemboja.

"Tradisi naga memang berakar umbi dalam masyarakat kami.Mera atau Soma adalah ibu bangsa Khmer,merupakan anak kepada raja Naga 'The King of Serpent'.Keturunan 'The King of Serpent' inilah mewariskan darahnya kepada bangsa yang hebat ini," ujar Nari dengan penuh bangga.

Saya hanya tersenyum melihat gelagat Nari.Saya sebenarnya sebelum ini banyak melayan dan bersabar dengan karenah Nari.Bila bercakap pasal bangsa dan sejarah,Narilah juaranya.Dia sering menunjukkan kompleks Angkor untuk menunjukkan kehebatan tamadun Khmer.Benarlah kata setengah kawan bahawa orang Khmer memang angkuh bila bercakap pasal sejarah.Bukan semua tetapi kebiasaannya.

Saya menjawab dengan wajah selamba,"Kamu tahu siapakah King of Serpent itu?"

Nari menjawab dengan yakin,"Preah Naga,tuan punya Pulau Kok Thlok atau Nagadvipa yang kemudiannya menjadi Nokor Khmer atau Kampuchea".

Saya menjawab,"Apakah Preah?Di sana ada Preah Thong,bukan?Menantu Naga King".

"Preah bermaksud 'sacred' (suci,dihormati),ia gelaran raja-raja kami.Ia juga digunakan pada tempat suci seperti Preah Khan atau Preah Vihear,"

"Saya tahu raja Thai memakai gelaran Phra,ada kaitan?" saya berkata.

Nari mencebikkan bibir,"Seperti biasa,bangsa penyamun itu merompak hampir kesemua budaya kami sehingga ke gelaran-gelaran raja.Tanah kami juga dirompak mereka.Sepatutnya tanah Kemboja lebih besar dari apa yang orang Khmer dapati pada hari ini".

Kami juga menerima nasib yang sama...Nari,detik hati saya.Tanah bangsa Melayu sepatutnya hingga ke Ban Malayu di Ranong,Thailand.Malah Ayutthaya sendiri adalah wilayah Sri Dharmaraja sebelum kedatangan U-Thong,raja Ayutthaya pertama.





Rahsia Parahu







Saya kemudian berkata,"Phra diambil dari kata Preah,bukan?" Nari mengangguk."Bagaimana dengan Preah?"

Nari menjawab,"Ia perkataan asli Khmer".

"Iya?"

"Saya pasti"

"Bagaimana jika saya katakan,perkataan Preah diambil dari kata 'Perahu' yang bermaksud 'boat' dalam bahasa Inggeris?"

"Karut!" Nari membantah."Preah bermaksud 'sacred' (suci atau keramat)".

Saya tersenyum.Gadis Khmer ini memang 'angkuh'."Prao adalah gelaran untuk raja-raja Mesir Purba,anda percaya?"

"Setahu saya 'pharaoh',bukan begitu?" Nari kelihatan kurang yakin.

Saya seperti mendapat bola tanggung.Nari nampaknya kurang tahu tentang gelaran para Firaun Mesir."Itu dalam bahasa Inggeris yang diadaptasi dari bahasa Greek,Pharao.Orang Greek pula mengambilnya dari perkataan asal Mesir purba iaitu,'prao'.Terdapat versi lain yang dijumpai pada hiroglif seperti prah dan prau.Semua versi ini;prao,prau atau prah menariknya digunakan selepas pemerintahan Ratu Hatshepsut,ketika pertengahan era Dinasti ke-18 (1550-1292 Sebelum Masehi)".

Nari mengangkat keningnya."Apa signifikannya dengan semua ini?Kamu nak kata gelaran preah berasal dari Firaun Mesir dan The Mummy?" Nari ketawa mengejek.

"Bukan,seperti yang saya katakan tadi,perkataan preah berasal dari 'perahu' yang bermaksud 'boat' dalam bahasa Inggeris".

"Karut!Apa pula kaitan dengan The Mummy?" Nari memperli.

"Sebab 'The Mummy' yang menjelaskan bahawa gelaran raja Khmer berasal dari satu perkataan Malayu".

"Nonsense!Saya tidak faham apa yang kamu kata!"

Saya makin senyum dan hampir mahu ketawa melihat gelagat Nari."Sebenarnya gelaran 'Prao' digunakan selepas Ratu Hatshepsut melawat Punt,satu pulau misteri yang berada di timur Mesir.Tercatat pada makam Hatshepsut bahawa nama raja Punt ketika itu adalah Parahu."

"Jadi?"

Saya menambah,"Selepas Hatshepsut,raja-raja Mesir Purba mula menggunakan gelaran Prao,dan catatan terawal di mana kata 'Prao' ini digunakan ialah merujuk kepada pemerintah di dalam surat kepada Amenhotep IV (Akhenaten) ketika pertengahan era Dinasti ke-18 (1550-1292 Sebelum Masehi) di mana disebutkan dengan kata-kata:

"Prao,seluruh kehidupan,kekayaan dan hidup sihat!" 

Nari membangkang,"Itu tidak bermaksud prau,prah atau prao adalah asal preah.Dan ini tidak bermaksud Punt ialah Malaysia atau Parahu adalah lelaki yang berbangsa Malayu!"

Ah,jangan sempitkan takrif Melayu hanya berada di Malaysia,cetus hati saya dengan sedikit geram.Saya menjawab,"Mari dengar apa yang saya katakan.Jika anda tidak percaya dengan perkataan 'Parahu' adalah perkataan Melayu 'Perahu' maka anda harus tahu bahawa isteri Parahu bernama Hati,ini yang tercatat pada tembok makam Hatshepsut.Menariknya dalam bahasa Mesir Purba,'Hati' bermaksud 'heart'."

"Jadi?"

Saya mengangkat kening,"Dalam bahasa Melayu,'hati' juga bermaksud 'heart'."




Nari terdiam.Saya mengambil peluang untuk menambah,"Prao,pada awalnya bukanlah bermaksud gelaran atau puji-pujian.Ia bermaksud tempat tinggal atau kenaikan dalam bahasa Mesir Purba.Perahu adalah perkataan Melayu merujuk kepada kenderaan utama kaum-kaum Austronesia yang berkeliaran dari Hawaii hingga ke Madagaskar.Orang Melayu adalah pelaut yang disegani.Banyak masa mereka dihabiskan di dalam kapal atau perahu.Jika anda tanya pada mereka,'Where is your home?Mereka pasti menjawab,"My home is here,at the sea!".

Nari cuba membantah,"Namun preah bukan berasal dari perahu atau prao atau prah!"

Saya menjawab tenang,"Ia samalah jika kamu menafikan gelaran Samdech yang berasal dari kata Samraj atau Samraat,dalam bahasa Sanskrit bermaksud 'emperor'."

Sebenarnya legenda pulau dan naga adalah dikongsi bukan sahaja dalam mitos Khmer,malah Melayu dan Mesir Purba.Menariknya 'legenda pulau dan naga' dalam kesusasteraan Mesir Purba (“The Shipwrecked Sailor”) merujuk kepada ekspedisi kapal-kapal Mesir Purba ke dunia sebelah timur.The King of Serpent yang ditemui oleh pelayar Mesir Purba adalah susuk orang sama atau keturunannya yang juga ditemui oleh Preah Thong atau Kaundinya.Kaundinya juga menemui The King of Serpent di pulau itu dan perbezaannya,Kaundinya bertuah dijadikan menantu oleh The King of Serpent.

Legenda Kedah mengatakan dahulu,Gunung Jerai adalah sebuah pulau.Dan di sekitar gunung inilah munculnya Merong,iaitu bermaksud 'Ular Besar' dalam bahasa purba Mon-Malayu.Maka lahirlah Hikayat Merong Mahawangsa.Hikayat ini sungguh berkuasa dan mengandungi rahsia besar sehingga menyebabkan kerajaan Siam (era Chakri) merasa terancam dan memerintahkannya dibakar ketika menjajah Kedah pada abad ke-19.Raja Siam tidak dapat menerima hakikat bahawa Indochina pernah diperintah oleh raja-raja Kedah sebelum imigran Tai tiba secara beramai-ramai.Saya sudah jelaskan susurgalur raja Kedah ini bergelar Ketomala dalam rekod Khmer.'Keto' bermaksud Ketaha dan 'Mala' bermaksud dinasti Malayu.Rekod Burma mengatakan raja-raja Ketomala pernah memerintah kawasan Mergui Peninsula yang di dalamnya terdapat daerah Tanintharyi (Tanah Sari) atau Tenasserim (Tenang Siram).Semua ini berlaku lama sebelum Nabi Isa a.s lahir ke dunia. 

"Negeri Perak kononnya dijaga oleh Naga Kepala Tujuh.Sebab itu raja Perak memakai gelang berkepala naga...." 

"...ah,itu semua syirik.Mana ada naga kepala tujuh jaga negeri ini pula.Ayah...ayah...",tiba-tiba ibu menyampuk dari dapur.Nampaknya ibu memasang telinga dari tadi.Datuk hanya tersenyum memandang saya."Ini semua kisah rakyat sahaja,cu.Buat seronok-seronok bersembang.Sudahlah,pergilah tidur."

Saya pun berjalan menuju ke bilik.Namun langkah saya terhenti apabila terdengar satu perkataan dari mulut datuk,perkataan yang benar-benar menimbulkan perasaan aneh dalam diri saya.

"...Mayang Mengurai,tak sia-sia aku hantarkan kau belajar pondok..."

Saya tahu dan yakin bahawa kata-kata itu ditujukan pada ibu saya.Siapakah ibu saya sebenarnya?


Dedalu Tangis,lihat dedaunnya yang mengurai panjang
Dalam catatan China iaitu rekod kerajaan Qi Selatan,ada menyebut tentang legenda Mera dan Kaundinya*.Mera disebut sebagai Liu-Ye yang bermaksud 'Willow Leaf' oleh penterjemah Inggeris.Menariknya sejarahwan Champa mengidentifikasikan Liu-Ye sebagai Mayang Mengurai.Mungkin dari sifat pohon dedalu yang apabila menjadi banyak,dedaunannya mengurai panjang hingga ke tanah.Tapi janggal juga,sebab mayang ni selalu merujuk pada mayang pada kelapa,iaitu bunga pokok kelapa.

Kenapa Mayang Mengurai?Seperti yang saya katakan tadi,Mayang Mengurai ini setahu saya berkaitan dengan mayang pohon kelapa.Cuba lihat tradisi cerita rakyat Terengganu,dan lagunya Ulek Mayang.Dukun menggunakan mayang kelapa lalu memukul tubuh pesakit.'Willow' pula bermaksud dedalu.Mungkin Liu-ye maksudnya Puteri Dedalu?Tetapi ini membawa konotasi negatif kerana selalunya dedalu dikaitkan dengan parasit dan diterjemah ke sifat manusia lebih kurang macam pisau cukur.Mungkin pencatat China tersalah tafsir apabila bunga pokok kelapa dilihat seperti daun dedalu.Apabila saya mengkaji lagi rekod-rekod China purba,kemudiannya saya menjumpai contoh yang lebih tepat.Rupa-rupanya 'Liu-Ye' hanya disebut dalam rekod kerajaan Qi Selatan.Dinasti-dinasti lain menyebutnya sebagai 'Ye-ye' yang bermaksud 'Coconut leaf' (DAUN KELAPA)!!

Subhannallah!!

Melayu dan sejarahnya benar-benar mengasyikkan!

Dan fakta berikut ini sungguh mengejutkan:Pohon dedalu (Willow) tidak tumbuh di Kemboja!*



Nampaknya Puteri Mayang Mengurai yang sering muncul dalam hikayat-hikayat Melayu dahulukala itu memang wujud dan dicatat oleh para pengembara China purbakala.Jika saya ada peruntukan besar,saya ingin ke Beijing (bukan ke Beijing untuk membuktikan Hang Tuah seorang Cina) untuk menggali segala rekod maharaja China tentang orang-orang Melayu dan lautnya.Orang-orang China dahulukala jujur dalam mencatat tidak seperti golongan kiasu kini yang pembohong dan tamak haloba.

Sebab itu saya katakan,jika anda belajar sejarah menurut cara dan gaya yang saya ajarkan,bukan cara sejarahwan Malaysia yang pemalas,anda akan jumpa banyak perkara yang menakjubkan.450 tahun dijajah kuasa Eropah menyebabkan kita,orang Melayu seolah-olah masuk ke dalam 'black hole' yang apabila pada tahun 1957 kita kembali ke bumi,kita mengalami amnesia,lupa sejarah kita yang lalu.

Ketika saya teringatkan semua peristiwa itu,saya masih terbaring di atas katil,beransur pulih dari kesakitan.Di sisi saya terletak kemas kitab "As-Syamailul Muhammadiyah' karangan Imam At-Tirmizi.Sungguh banyak tentang peribadi nabi s.a.w tertulis di dalam kitab itu.Membaca peribadi nabi s.a.w sedikit sebanyak meneguhkan peribadi saya dalam berjuang menghadapi hidup ini.

Airmata saya tiba-tiba mengalir deras.Saya masih teringatkan datuk dan ibu.Datuk telah lama pergi,ketika saya masih darjah enam.Kehilangan datuk menyebabkan saya kehilangan segala misteri negeri Perak,negeri kesayangan dan tempat lahir saya.Saya hilang sumber cerita dan penglipurlara.Saya tidak sempat untuk bertanya lagi tentang sejarah Melayu,lebih-lebih lagi kini saya bergelar sejarahwan.

Saya mencapai beg tangan saya.Saya keluarkan satu balutan kain kuning dari dalam beg tangan.

Sebilah badik yang mempunyai mata berlok;seolah-olah keris kecil,tergenggam kemas di tangan saya.Saya merenung bahagian mata badik yang beralun-alun seperti ular yang menyusur.Maafkan aku Mayang Mengurai,detik hati saya.Air mata saya mengalir lagi.

Tiada yang lebih menyeksakan seorang gadis yang berumur 15 tahun apabila patah salah satu tempat bergantungnya.Dia tidak sempat untuk mengenal siapa Mayang Mengurainya.Dia belum sempat untuk mencari asal-usulnya.*






*Legenda Kaundinya dan Mera menyebutkan bahawa Kaundinya telah mengahwini Mera,seorang gadis tempatan dan memulakan Kerajaan Funan yang terkenal itu.

*Paul Pelliot,'Le Fou-nan',BEFEO 3 (1903),p 256.The History of the Southern Qi records her name as Liu Ye,'Willow Leaf',although the dynastic histories vary slightly,for example Ye Ye,'Coconut Leaf'.Interestingly,willow do not grow in Cambodia.


*Ibu Srikandi meninggal dunia akibat kanser.

No comments:

Post a Comment