Bagaimana?Sudah tentu anda semua ternanti-nanti apakah 'kuasa sakti' saya yang pertama.Untuk menjadi seorang ahli sejarah yang radikal,memiliki 'kuasa sakti' ini adalah satu keperluan atau 'prerequisite' kepada kemampuan keempat yang nanti saya akan dedahkan.Kemampuan ke-4 itu adalah termasuk Deria Keenam yang tidak semua orang mampu memilikinya,tetapi ia tidak mustahil boleh dilatih.Kuasa sakti pertama saya ini membolehkan saya dan pakar sejarah yang lain mengetahui apakah yang tersirat di dalam manuskrip-manuskrip atau jurnal-jurnal sejarah,walaupun membaca sebaris ayat.Kuasa sakti ini ini boleh menarik seberapa banyak kesimpulan,deduksi,rumusan atau analisis dari kandungan bahan bertulis.
Kuasa sakti saya yang pertama ialah...
"READ BETWEEN THE LINES"
I knew you were here. I could smell your fear.
-Blackheart,Ghost Rider
Seorang ahli sejarah yang profesional mempunyai pelbagai taktik untuk menyelesaikan sesuatu kes sejarah.Ya,dalam hal ini profesion ahli sejarah sama seperti seorang ahli forensik jenayah atau pun seorang 'troubleshooter' dalam industri kejuruteraan.Ini terkandung dalam histeriografi.Terdapat dua keadaan di mana seseorang pakar sejarah memerlukan kajian ke atas sesuatu subjek.Pertama kajian ke atas bukti intelek.Kedua ke atas bukti fizikal.Bukti intelek ialah bahan yang boleh dibaca atau didengar.Ia termasuklah karya,manuskrip,prasasti atau riwayat.Bukti fizikal memerlukan pakar sejarah turun padang,atau 'turun site',untuk memerhatikan 'karya' sejarah dalam bentuk bangunan,runtuhan,tapak arkeologi dan sebagainya.
Adakalanya seseorang ahli sejarah tidak mempunyai sumber bukti fizikal,namun memiliki bukti intelek sebagai contoh,hanya memiliki beberapa manuskrip untuk dibuat kajian.Daripada manuskrip atau bukti bertulis ini,ahli sejarah akan membaca atau jika perlu,membuat terjemahan,selepas itu memuat rumusan dari bacaan.Namun,semua ini ada kekangan,jika manuskrip tersebut hanya merupakan sebarisan ayat sahaja,atau terlalu ringkas atau kandungan yang boleh dibaca atau ditafsirkan terlalu minimum,atau kandungannya merupakan kata-kata tersirat.Jadi bagaimanakah seorang ahli sejarah mahu menggunakan semaksimum mungkin bahan intelek yang ada padanya,bagi menyelesaikan sesuatu kes?
Ya,dia memerlukan kemahiran menafsir secara 'READ BETWEEN THE LINES'.
Apakah itu?Bagaimana?
'Read between the lines' bermaksud kita membuat penafsiran secara tersirat daripada sesuatu ayat.Jadi ia juga bermaksud 'BACA SECARA TERSIRAT'.Sebagai contoh,
Jack tidak gemarkan gula.Dia selalu minum air kosong.
Orang yang berfikiran satu lapisan akan melihat ini ayat ini satu pernyataan yang 'straight to forward'.Namun jika dia membaca secara 'read between the lines' dia akan membuat pelbagai tafsiran,contohnya,
Jack seorang penghidap kencing manis.
Dua ayat ini tidak ada kena mengena jika dilihat dari sudut pernyataan.Kita boleh menganalis dengan menggantikan nama 'Jack' pada ayat kedua dengan nama lain,
Jim seorang penghidap kencing manis.
Apabila kita letakkan kedua-dua ayat ini secara berdekatan,adakah orang yang berfikiran satu lapisan akan mengesan sesuatu?
Jack tidak gemarkan gula.Dia selalu minum air kosong.
Jim seorang penghidap kencing manis.
Orang yang berfikiran satu lapisan akan melihat dua pernyataan ini sebagai dua pernyataan berbeza.Namun jika dia membaca secara READ BETWEEN THE LINES,dia akan mendapati...
Jack seorang penghidap kencing manis
Tetapi jika anda lebih 'expert' dalam menafsir secara READ BETWEEN THE LINES seperti saya (dengan maaf) anda akan mampu mengeluarkan lebih 'kuasa sakti' dari hanya dua ayat ini.Bagaimana?Lihat,saya akan menafsirkan begini,
Jim juga tidak gemarkan gula.Jim juga selalu minum air kosong.
Aha,nampak.Adakah ia berhenti setakat itu sahaja?Tidak,anda perlu membuat RUMUSAN untuk MENGIKAT pernyataan tadi,sebagai pengukuhan:
Jack dan Jim penghidap kencing manis.
Jack dan Jim tidak gemarkan gula,Jack dan Jim selalu minum air kosong.
Nampak?Ini adalah deduksi dari kemahiran READ BETWEEN THE LINES.Subjek ini memiliki ciri-ciri penakulan mantik,namun ia lebih 'advance'.Saya tanya anda,adakah ia berhenti setakat itu sahaja?
TIDAK.
Mari saya tunjukkan.Dari kes di atas saya akan membuat lebih banyak READ BETWEEN THE LINES.
Jack dan Jim cepat merasa penat.
Bagaimana saya tahu?Sebab saya tahu.Saya tahu penghidap kencing manis cepat merasa penat.Mengapa?Kerana kekurangan insulin untuk memproses gula dan kegagalan hati mengubah glukosa kepada tenaga yang diperlukan.Jadi anda makan banyak gula dan karbohidrat tapi tidak dapat tenaga.You understand?
Bagaimana saya tahu?Sebab saya ada THE POWER OF KNOWLEDGE.Jadi kriteria yang wajib ada untuk pergi jauh dalam 'menggunakan' kuasa READ BETWEEN THE LINES ialah ilmu pengetahuan yang luas.Dalam konteks penyiasat jenayah profesional,mereka mempunyai pengetahuan dalam banyak perkara.Mereka mengetahui psikologi manusia,emosi,budaya,sains dan teknologi,bahasa,sosial,politik dan ini...SEJARAH.Anda pernah baca cerita-cerita penyiasatan,atau sekurang-kurangnya meminati komik-komik detektif sebagai contoh Detektif Conan?Ya,di sana banyak contoh kemahiran asas READ BETWEEN THE LINES digunakan untuk menyelesaikan kes-kes jenayah.
Anda fikir ia berhenti di sini?Tidak,ia akan berterusan sekiranya anda lebih bijak menggunakan peluang dalam membaca secara READ BETWEEN THE LINES.Mari saya tunjukkan,
Jack dan Jim perlukan gula ringkas.
Apa itu gula ringkas?Nama saintifiknya glukosa.Oleh kerana mereka kekurangan insulin atau mengalami komplikasi hati,gula yang dimakan oleh mereka tidak dapat diproses ke bentuk lebih ringkas untuk mudah digunakan sebagai TENAGA.Dengan kata lain nak dapat tenaga dari gula,kena tukar gula jadi glukosa dulu.Dari glukosa baru dapat tenaga.
Jadi Jack dan Jim perlukan gula ringkas.Adakah anda berasa lebih bijak dari saya?Mari kita lihat.
Jack dan Jim berpotensi membeli produk Glucotim saya!! (contoh)
Jika saya penjual gula khas untuk penghidap kencing manis,pernyataan tentang Jack dan Jim adalah lubuk duit buat saya.Sebab itu,orang yang terlibat dalam pemasaran (marketing) juga menggunakan teknik ini untuk membaca keuntungan masa hadapan.Eh,macam pernah dengar je.Yup,spekulator pasaran saham untuk konotasi lebih 'advance'.Sebab itu ada konsep pasaran hadapan.Orang membeli dan menjual untuk satu premis,pasaran atau komoditi yang tak wujud lagi atau akan wujud.
Ok,akhirnya kita tahu bahawa orang akan READ BETWEEN THE LINES berdasarkan tujuan selepas berdasarkan pengetahuan.
Apa kaitan dengan saya?Oh,banyak kaitannya.Sebagai pengkaji sejarah yang bergerak online dan offline,saya memerlukan teknik khas ini untuk membantu saya menafsir beratus-ratus manuskrip dan prasasti.Mengikut pengalaman saya,cara orang berhubung melalui karya mereka berbeza dengan hari ini berdasarkan perubahan sistem sosial dan teknologi.Pada masa dahulu,cara berhubung mereka jika kita tafsirkan pada hari ini sangat berkias-kias,memiliki nilai sastera tinggi dan bersifat klasik.Jadi pengetahuan diperlukan untuk menyesuaikan cara orang dahulu berhubung dengan rumusan kita yang hidup pada hari ini.Dalam disiplin sejarah,teknik ini lebih kepada sistesis dan kritis.Saya akan beri kajian kes.
Pada tahun 1842,seorang pegawai konsulat Perancis di Mosul,Paul-Emile Botta telah memulakan penggalian di Sungai Tigris setelah membaca di dalam Injil tentang kewujudan kota purba Nineveh (Arab menyebutnya Nainuwa sementara dalam bahasa Akkadia,Ninwa) seperti di dalam Genesis 10:11:
"Out of that land went forth Ashur,and builded Nineveh, and the city Rehoboth, and Calah,"
Kota ini juga disebut dalam kisah Jonah (Nabi Yunus) yang diperintahkan untuk berdakwah kepada satu penduduk kota.Botta percaya terdapat sesuatu di sebalik kata-kata itu dan mengkaji bahawa Ashur adalah bukan nama orang tetapi satu bangsa purba,Asssyria (bangsa Asyur) yang pernah menjadi kuasa besar di lembah Furat dan Tigris bersama-sama Babilon.Botta telah menghabiskan masa enam minggu menggali di Kuyunjik,namun segalanya sia-sia,hanya ketulan batu-bata dan benda-benda kecil yang tidak berkaitan.Namun satu hari,Botta didatangi seorang dari sebuah kampung bernama Khorsabad di Iraq dan orang itu telah mempersoalkan 'hobi'nya mengumpul benda-benda yang tidak berfaedah.Namun seorang pewarna kain telah mendengar perbualan Botta dan orang Khorsabad itu telah mengajak Botta menggali di sana kerana mereka juga selalu menjumpai batu-bata yang sama ketika menggali di Khorsabad.Akhirnya pada 20 Mac 1843,selepas 3 hari menggali,mereka menjumpai bahagian atas satu tembok dengan sebahagiannya diukir dengan ukiran bas-relief.Beberapa minggu kemudian,Botta telah menemui ruangan besar,sejumlah besar koridor dan ukiran-ukiran pada tembok yang menggambarkan raja-raja dan dewa-dewa,peperangan dan ritual keagamaan.Pada masa itu Botta memikirkan dia telah menemui Nineveh,namun penemuannya ketika itu adalah istana Sargon II,raja Assyria.
Namun penemuannya telah membuka jalan kepada para pengkaji selepas itu seperti Sir Austen Henry Layard yang telah menemui istana Sennacherib pada tahun 1849 yang mempunyai 71 bilik dan Perpustakaan Ashurbanipal yang mengandungi 22,000 tablet tanah liat berisi tulisan Cuneiform.Akhirnya pada tahun 1927,di bawah Campbell Thompson,mereka telah menemui sebahagian tembok kota yang digelar 'Nabi Yunus',yang merupakan tembok pertahanan luar Nineveh.
Ini adalah contoh bagaimana,para pengkaji melakukan penerokaan sejarah hanya berdasarkan tafsiran dari satu-satu manuskrip.Bagaimana mereka menemui petunjuk dalam manuskrip dan bertindak mengikut pengetahuan mereka berdasarkan sejarah.
Satu lagi kajian kes yang terkenal ialah penemuan Borobudur.Orang yang memerintahkan pencarian Borobudur,Stamford Raffles telah membaca ayat-ayat yang menceritakan tentang kewujudan candi purba dalam sebuah manuskrip Jawa Kuno.Para penyelidik mempercayai manuskrip itu adalah Kakawin Nagarakratagama,yang ditulis oleh Prapanca pada tahun 1365 Masehi menceritakan kerajaan Majapahit dan kerajaan-kerajaan Jawa sekitarnya.Dalam perenggan/pupuh ke 77:
len teka budur wwirun i wunkulur mwan i manangun i watu kura, bajrasana mwan i pajambayan / ri samalanten i simapura, tambak laleyan i pilangu poh aji ri wankali mwan i beru, lmbah dalinan i panadwan adi nika ri pacaccan apagoh.
maksud:
Sebaliknya Budur,Wirun,Wungkulur dan Mananggung,Watu Kura,Bajrasana dan Pajambayan,Samalanten,Simapura,Tambak Laleyan,Pilanggu,Poh Aji,Wang Kali dan Beru, Lembah,Dalinan,Pangadwan adalah yang pertama-tama di dalam daftar itu telah ditetapkan.
Kepercayaan Raffles tentang satu binaan besar yang hilang di Jawa semakin menyemarak apabila berada di Semarang pada tahun 1814 apabila diberitahu oleh orang tempatan tentang satu binaan raksasa yang diseliputi rimba di tengah Jawa.Binaan itu menjadi mitos di kalangan orang kampung di sekitarnya,mengaitkannya dengan nasib malang dan malapetaka.Selepas itu bersama H.c Cornelius dan 200 orang-orangnya telah membersihkan Borobudur selepas menjalankan 2 bulan penyiasatan.Mereka akhirnya benar-benar menemui 'Borobudur' iaitu nama yang ditulis oleh Raffles di dalam bukunya The History of Java.Tidak ada tempat bernama Budur di Jawa,hanya nama tempat itu ditemui dalam Kakawin Nagarakratagama.
Satu lagi kes ialah kisah Raimy Che Ross,seorang pengkaji bebas dan tutor di Jabatan Hal Ehwal Luar Negeri & Perdagangan,Pelatih Siswazah di National Gallery of Australia dan Sarjana Pelawat dengan Pusat Pengajian Komanwel Malaysia di Trinity College,Cambridge.Beliau diceritakan telah membaca satu perenggan dalam satu manuskrip Melayu Kuno yang pernah dimiliki oleh Stamford Raffles di Perpustakaan London,tentang kewujudan Kota Gelanggi.Beliau juga menemui petunjuk tentang kota ini ketika berada di Perpustakaan New South Wales State dari manuskrip purba Melayu dan surat-surat berbahasa Jawa.Beliau akhirnya telah menghabiskan masa lebih kurang 12 tahun mengkaji lokasi kota purba yang hilang itu.Nama kota itu ada disebutkan juga di dalam Sulalatus Salatin versi A. Samad Ahmad:
"Hatta berapa lamanya berjalan itu datanglah ke negeri Langgiu; dahulu
negeri itu negeri besar, kotanya daripada batu hitam, sekarang lagi
ada kota itu di hulu Sungai Johor. Adapun nama asal Langgiu itu dengan
bahasa Siam ertinya per¬bendaharaan permata, maka adalah nama rajanya
Chulan; akan baginda itu raja besar, segala raja-raja yang di bawah
angin dalam hukumannya."
Tetapi kita kena ingat Sulalatus Salatin ada banyak versi,lebih kurang 30 versi!Ini disebabkan ramai pegawai British di zaman penjajahan juga campur tangan
dalam terjemahan mereka (mereka pandai berbahasa Melayu dan membaca
tulisan Jawi).Bayangkan jika versi terawal menyatakan lokasi ditempat
sekian-sekian,maka bayangkan jika pegawai tadi ubah tempat lain,atau kesilapan menterjemah.Versi Barat yang
terkenal ialah Shallabear dan Winstedt.
Malangnya dari cerita yang saya dengar,mengatakan bahawa usaha 12 tahun Raimy Che Ross telah 'diblock' oleh kerajaan Malaysia atas sebab-sebab yang pelik.Ada informer saya yang beritahu ini ada kaitan dengan lokasi PUB kepunyaan kerajaan Singapura yang dikawal ketat tentera.Bayangkan jika kesan-kesan kota ini berada di dasar empangan itu!Usaha dari sekumpulan pengkaji dari satu unversiti tempatan juga telah dihalang oleh pihak atasan.What the hell of these?Saya tidak faham dengan sesetengah polisi butasejarah pihak kerajaan.
Tetapi,saya ada pandangan sendiri tentang lokasi Gelanggi.Berdasarkan riwayat Sri Dharmaraja dan beberapa jurnal dari Kemboja,saya mengagak lokasi sebenarnya .Namun buat masa ini saya tidak boleh mendedahkan kerana ia masih hipotesis,dan jika ada pihak yang menyalahgunakan idea saya,mereka mungkin akan merosakkan kawasan bersejarah kita sama ada merompak artifak dan barang berharga (baca:harta karun) atau atas tujuan politik kotor.
Banyak lagi contoh-contoh popular,tetapi antara paling saya kagumi ialah Goerge Coedes,penyelidik Perancis yang telah menemui nama satu empayar maritim paling disegani Asia Tenggara hanya berdasarkan deduksi kepada rekod-rekod purba Imperial China tentang duta-duta yang dihantar oleh empayar itu.Apabila Prasasti Kedukan Bukit ditemui yang jelas menyebutkan nama 'Srivijaya',maka pendapat George Coedes tentang perkataan 'San Fo Qi' atau 'Shi Li Fo Shi' juga 'Sri Boja' adalah kerajaan yang sama.Coedes pertama kali menyatakan kewujudan Srivijaya pada tahun 1918,manakala Prasasti Kedukan Bukit ditemui pada tahun 1920.
Jadi bagaimana?Sudah tahu rahsia kuasa sakti saya selama ini?
Ok,sekarang saya beri 3 contoh ayat untuk anda baca secara READ BETWEEN THE LINES.
Premis 1:
"Tanah Melayu adalah istilah yang tercipta dizaman bahasa jawa banyak diguna pakai terutama zaman Majapahit berkuasa, Kerajaan Melaka, dan Kerajaan Demak. Keseluruhan pemerintahnya adalah ramai dari raja jawa berbahasa jawa. Bahasa melayu dijadikan bahasa istana pada mulanya dahulu. Bahasa jawa atau jawi serta tulisan jawinya yang mengandungi huruf tambahan dari koleksi hijaiyahnya iaitu 'ga' dan 'nga' kerana bahasa jawa dan akhirnya dimelayukan ini terpaksa menambah dua huruf tersebut untuk disesuaikan dengan lahjah jawa yang banyak perkataan sengau dari yang lain. Ini hanya sangkaan saya, setelah saya dapatkan sedikit sebanyak petunjuknya dari perkhabaran alam ghaib"
Premis 2:
"Once again our government wiped out any references to a famous Melaka prince as being Hindu and belonging to the powerful Hindu empire Sri Vijaya.So all of a sudden our museums, school text-books etc. all refer to Parameswara as a Malay prince"
Premis 3:
"SUDAH TERANG LAGI BERSULUH GAMBAR RAJA SIAM KEDAH SYBURI MERONG MAHA WANGSA DI DALAM PETA PERANCIS 1754 M JELAS TERPAMPANG MEMAKAI SERBAN, BERJUBAH DAN BERJANGGUT"
Bolehkah anda membaca secara READ BETWEEN THE LINES tiga ayat di atas?Saya?Adakah anda lebih bijak dari saya?Ini jawapan READ BETWEEN THE LINES saya:
It's holy crap!
:D
Jadi anda telah mempelajari sesuatu hari ini bukan?Jika anda melatih diri anda membaca secara READ BETWEEN THE LINES anda juga melatih diri anda sama seperti pakar forensik,detektif sehingga kepada juruteknik elektrik berfikiran secara 'troubleshoot'.Jadi...
READ BETWEEN THE LINES
//It's okay if you disagree with me.I can't force you to be right.
No comments:
Post a Comment