Wednesday, May 4, 2011

Adakah Freemanson terdapat di Malaysia ?


Ya, pertubuhan freemanson sudah lama bertapak di Malaysia dan pejabat pertama freemanson ialah terdapat di Singapura yg mna ketika itu singpura masih lg mnjadi ahli persekutuan tanah melayu.

Pertubuhan freemanson mula bertapak di tanah melayu pada 1845 sbg sebuah restoran yg boleh di kunjung oleh org ramai. Bangunan kelab freemanson yg trletak di Coleman Street dan masih beroperasi hingga sekarang.



Bangunan ini di namakan Freemanson Hall yg terletak di alamat 23, jalan coleman 179806 singapura. Kehairan pengaruh freemanson di singapura di bawa oleh Stanford Raffles. Kini singapura cuba mengubah sejarah dengan meletakan nama Stanford Raffles sbg pengasas singapura, bukan nya Parameswara. Patung ia juga diletakkn di pulau singa itu.

Di Malaysia lodge pertama yg dibuka adalah di Pulau Pinang pd tahun 21 oktober 1889 dgn nama Lodge Read. Selepas itu banyak lodge2 di buka di semenanjung Tanah Melayu antaranya dia Klang ,seremban,sungai petani,ipoh,kota kinabalu, dan byk lg tempat2.. sila lihat laman web freemanson malaysia http://www.dglea.org

Semua lodge yg trdapat di sini di atas mengambarkan bahawa walaupun tanah melayu menghadapi pelbagai perang,konfrontasi antara kaum dan sbgainya. tetapi perhubungan kelab yahudi ini tetap berkembang tanpa pengetahuan org melayu islam dan ia tidak di haramkan OLEH PEJABAT PENDAFTAR PERTUBUHAN... rasa2 korg knp.???? emm....


Isu Freemanson dalam pentabiran Malaysia


Persoalan ttg freemanson jufa pernah dibangkitkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz di parlimen pada 25 oktober 1978. Ketika itu Tun Hussein Onn menjawat jawatan Perdana Menteri dan membiarkan organisasi freemanson didaftarkan dgn byknya di Malaysia.


Menjawab persoalan itu, Menteri dalam Negeri, TAN SRI GHAZALI SHAFIE, mnjwb kerajaan tidak berhasrat menghalang pertubuhan freemanson walaupun ia jelas bercanggah dgn akidah umat islam. Ketika membangkitkan isu itu, Tuan Guru mempersoalkan ttg bilangan organisasi freemanson yg semakin meningkat dan seorg menteri yg menyertainya.


Sehingga sekarang organisasi tersebut terus berkembang dan mempunyai cawangan di seluruh malaysia.Apa yg membimbangakan golongan profesional muslim termasuk ahli2 politik menyertai freemanson.


Sebahagian daripada freemanson hall.







2 comments:

  1. mod.. sapa menteri yg join freemason tu? share2 la sikit..

    ReplyDelete
  2. biar sebanyak manapun freemanson di dunia, ia tidak akan dapat menghalang panji-panji hitam dari timur yang telah direncanakan...

    ReplyDelete